სკოლა-ბანკი 2022-2023
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა ისწავლეს, თუ როგორ უნდა შეადგინონ პირადი ბიუჯეტი, რაც გონივრული ფინანსური გადაწყვეტილებების მიღების, დაზოგვისა და არააუცილებელი ხარჯების შემცირების მნიშვნელოვანი წინაპირობაა.
გაკვეთილის მიზნები
ბავშვები ისწავლიან, თუ როგორ უნდა შეადგინონ პირადი ბიუჯეტი;
ბავშვები იმსჯელებენ ფულის დაზოგვისა და ხარჯების შემცირების გზებზე;
ბავშვები გააანალიზებენ საკუთარ ფინანსურ ქცევებსა და დამოკიდებულებებს.
წინა გაკვეთილიდან საბანკო ამონაწერის რომელი კომპონენტები დაგამახსოვრდათ ყველაზე მეტად?
- პირადი ბიუჯეტი,
- შემოსავალი,
- ხარჯები,
- ჯამური შემოსავალი,
- ჯამური ხარჯი,
- ნაშთი
ასევე შევახსენე, რომ ოქტომბრის თვეში, როდესაც სკოლაში განვახორციელე პროექტი "მოიწვიე Finedu", მაშინ წარმომადგენლებმა მოსწავლეებს საჩუქრად გადასცეს "„ფინანსური განათლების სახელმძღვანელო“ . პირადი ფინანსების მართვისა და ბიუჯეტის შედგენის შესახებ დამატებითი ინფორმაცია საქართველოს ეროვნული ბანკის მიერ მომზადებულ საბავშვო ბროშურაში - „ფინანსური განათლების სახელმძღვანელო“ შეუძლიათ იხილონ:
მოსწავლეებს დავუსვი შეკითხვა:
- რა რჩევას მისცემდით თორნიკეს, როგორ შეუძლია გააუმჯობესოს თავისი ფინანსური გადაწყვეტილებები? მოსწავლეების მხრიდან გაჟღერდა პასუხები: კინოში ხშირად სიარულის ნაცვლად, ცურვის აბონემენტი იყიდოს.
- თქვენი აზრით, რაში გვეხმარება ბიუჯეტის შედგენა? მოსწავლეების პასუხი იყო: იმის გადაწყვეტაში, თუ მოცემულ თვეს რამდენის დახარჯვა შემიძლია; იმის გადაწყვეტაში, თუ რამდენის დაზოგვა შემიძლია; უაზრო და ზედმეტი ხარჯების გამოვლენაში; შემოსავლის გონივრულად გადანაწილებაში; შესაძლებლობების ფარგლებში ხარჯვაში და ა.შ..
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა საბანკო ამონაწერი გაარჩიეს, რაც მათ არა მხოლოდ პირადი ფინანსების კონტროლსა და განკარგვაში დაეხმარება, არამედ საბანკო დოკუმენტებთან მუშაობასაც ასწავლის. დღევანდელმა გაკვეთილმა საფუძველი მოამზადა იმისთვის, რომ მოსწავლე შემდეგ გაკვეთილზე პირადი ბიუჯეტის შედგენა შეძლონ.
გაკვეთილის მიზნები
ბავშვები ისწავლიან, თუ როგორ უნდა განიხილონ თანხების მოძრაობა საბანკო ანგარიშზე;
ბავშვები ისწავლიან, თუ რა ინფორმაციაა მოცემული საბანკო ამონაწერის თითოეულ ველში, და რატომ უნდა ადევნონ თვალყური საკუთარ ფინანსებს;
ბავშვები შეეჩვევიან საბანკო ტერმინოლოგიასა და დოკუმენტებს, რაც მათ მომავალში ხელს შეუწყობს საბანკო სისტემასთან ეფექტიან ურთიერთობაში.
წინა გაკვეთილიდან რა ისწავლეთ სადებეტო და საკრედიტო ბარათების შესახებ?
ავუხსენი, რომ საბანკო ამონაწერის თავსართში, ჩვეულებრივ, მოცემულია ანგარიშის მფლობელის შესახებ ინფორმაცია. მოსწავლეები ყურადღებით გაეცნენ ბანკის ამონაწერს და დაასახელეს:
ბანკის დასახელება;
ანგარიშის მფლობელის სახელი და გვარი (თორნიკე მაისურაძე);
ანგარიშის მფლობელის ანგარიშის ნომერი და ვალუტა (GE08PB0000000123456789; ლარი (GEL)); აქ კიდევ ერთხელ შევახსენე IBAN ანგარიშის ფორმატი
ანგარიშის მფლობელის ბანკის ფილიალის მისამართი (ბათუმის ქ. N1);
- რამდენს შეადგენს საწყისი ნაშთი? მოსწავლეებს განვუმარტე, რომ ეს ის თანხაა, რომელიც მოხმარებლის ანგარიშზე ათვლის წერტილში , ანუ მოცემული პერიოდის დასაწყისში აქვს.
მოსწავლეებს განვუმარტე, რომ ამონაწერში შეყვანილია ყველა ოპერაცია (ტრანზაქცია), რომელიც ანგარიშიდან მოცემული პერიოდის განმავლობაში განხორციელდა. ავუხსენი, რომ ერთობლივად ვიმუშავებთ, რათა გავერკვეთ საბანკო ამონაწერის სტრუქტურაში. ვუთხარით, რომ უცხო სიტყვებმა – როგორიცაა ბრუნვა, კრედიტი, დებეტი – არ უნდა დააბნიოს: რეალურად, ეს ტერმინები ძალიან მარტივ ცნებებს გამოხატავს.
მოსწავლეებმა, ჯგუფებში გააზიარეს, თუ რა ინფორმაციაა მოცემული თითოეულ სვეტში:
თარიღი – ტრანზაქციის განხორციელების თარიღი.
დანიშნულება – ტრანზაქციის დანიშნულება, კერძოდ: ტრანზაქციის ფორმა (მაგ. ბანკომატში თანხის განაღდება (ATM), ობიექტში პოს–ტერმინალით თანხის გადახდა (POS), პირადი გადარიცხვა), ასევე, ობიექტის დასახელება და მისამართი. ამ ნაწილში ხშირად გადახდის ზუსტი თარიღი და მოცულობაცაა მითითებული.
ბრუნვა (დებეტი) – თანხა, რომელიც თორნიკეს ანგარიშიდან იჭრება.
ბრუნვა (კრედიტი) – თანხა, რომელიც თორნიკეს ანგარიშზე ირიცხება.
ჯამური ბრუნვა – მთლიანი თანხა, რომელიც მთელი პერიოდის (ანუ, 2 კვირის) განმავლობაში ჩაირიცხა თორნიკეს ანგარიშზე და ჩამოიჭრა თორნიკეს ანგარიშიდან. (შენიშვნა ფასილიტატორს: აუცილებლად აჩვენეთ რა რიცხვების დაჯამებით მიიღება ამონაწერში ჯამური ბრუნვის მაჩვენებელი. აუხსენით, რომ საბანკო ტერმინმა „ჯამური ბრუნვა“ არ უნდა დააბნიოს ისინი.)
ნაშთი – თანხა, რომელიც თითოეული ტრანზაქციის შედეგად რჩება ანგარიშზე, ანუ ბალანსზე (შენიშვნა ფასილიტატორს: ბავშვებთან ერთად გამოითვალეთ სხვადასხვა ტრანზაქციის შედეგად ანგარიშზე დარჩენილი ნაშთი).
დამატებითი ინფორმაცია – ამ ველში მოცემულია ტრანზაქციის ტიპი, პირადი გადარიცხვის შემთხვევაში – თანხის მიმღების ან გამომგზავნის სახელი, გვარი, პირადი ნომერი და ტრანზაქციასთან დაკავშირებული სხვა დეტალები.
მოსწავლეებს ავუხსენი,თორნიკე (რომლის საბანკო ამონაწერსაც კითხულობდნენ) უკანასკნელ პერიოდში დღიურში აკეთებდა ჩანაწერებს, თუმცა ჩანაწერების თავზე თარიღებს არ უთითებდა. ბარათები სხვადასხვა დღეს გაკეთებული ჩანაწერებისაგან შედგება და გუნდების ამოცანაა ჩანაწერების ქრონოლოგიურად დალაგება, ჩანაწერების საბანკო ამონაწერთან დაკავშირების გზით.
გამოვუყავი ბავშვებს 15 წუთი იმისთვის, რომ წაეკითხათ ბარათები, ჩაეხედათ საბანკო ამონაწერში და ისინი შეეცადნენ, რომ ბარათები ქრონოლოგიური თანმიმდევრობით დაეწყოთ.
აქტივობა 5. გაკვეთილის შეჯამება
მიზანი: გაკვეთილზე განხილული მასალის შეჯამება
მოსწავლეებს ვთხოვე დაესახელებინათ ერთი რამ, რაც დღევანდელ გაკვეთილზე ისწავლეს.
გაკვეთილის მიზნები
ბავშვები ისწავლიან ბანკომატით სარგებლობას.
მოსწავლეები განიხილავენ საკრედიტო და სადებეტო ბარათების ძირითად მახასიათებლებს და გაიაზრებენ როგორც თითოეულის სარგებლიანობას, ისე დაკავშირებულ რისკებს.
ბავშვები განიხილავენ სხვადასხვა გზას, რომლითაც საქონლისა თუ მომსახურების სანაცვლოდ საფასურის გადახდაა შესაძლებელი.
წინა გაკვეთილიდან რომელი სავარჯიშო გახსოვთ ყველაზე კარგად?
წინა გაკვეთილიდან რა ისწავლეთ ფულის ისტორიის შესახებ?
მოსწავლეებს დავუსვი გამამხნევებელი შეკითხვები:
რომელ თქვენგანს გამოუყენებია ბანკომატი?
იცით, თუ სად მდებარეობს ბანკომატი ამ ქუჩაზე/უბანში?
რა რისკები უკავშირდება ბანკომატით სარგებლობას?
რა რჩევას მისცემდით იმ ადამიანს, რომელიც ბანკომატით ცხოვრებაში პირველად სარგებლობს?
თითოეულ გუნდს კარგად „აჭრილი“ ბარათების 1 წყება გადავეცი (იხ. დანართი 1). ავუხსენი, რომ გუნდებს 5 წუთი აქვთ იმისთვის, რომ ბარათზე მოცემული აბზაცები შესაბამის სათაურებს შეუსაბამონ და შემდგომ, სათაურები და აბზაცები ისე დაალაგონ, რომ მაქსიმალურად ლოგიკური და თანმიმდევრული ტექსტი მიიღონ.
ამის შემდეგ, გუნდებს 5 წუთი ამივეცი იმისთვის, რომ მიღებული ტექსტი შეესწავლათ.
5 წუთის შემდეგ გუნდებმა თანაკლასელებს საკუთარი სათაურების თანმიმდევრობა გაუზიარეს. ჯგუფების მიერ წარმოდგენილ პასუხებს შორის განსხვავებებიც აღმოჩნდა, გუნდებმა დაასაბუთეს საკუთარი პოზიცია.
იმისთვის, რომ მოსწავლეებისთვის ხელი შემეწტო ახალი მასალის ათვისებაში, დაფაზე დავხაზე ვენის დიაგრამა. წრეებს დაარქვით სახელები: თბილისი და ბათუმი. ვსთხოვე ბავშვებს დაფიქრებულიყვნენე და დაესახელებინათ თბილისის თავისებურებებზე (მაგ. საკვები, გეოგრაფია, ამინდი, მოსახლეობის რაოდენობა) და შესაბამის წრეში ჩამოვწერე გაჟღერებული პასუხები. გაიმეორეთ იგივე ნაბიჯები ბათუმისთვის.
შემდეგ, ვსთხოვე მოსწავლეებს, დაასახელებინათ ის მახასიათებლები, რომლებიც თბილისსა და ბათუმს აერთიანებს, და გაჟღერებული პასუხები საერთო სივრცეში ჩამოვწერე.
შემდეგ, გუნდებს დავურიგეთ თითო საინფორმაციო ფურცელი „საკრედიტო ბარათი და სადებეტო ბარათი“ (იხ. დანართი 2) და ფურცელი, რომელზედაც ორი ურთიერთგადამკვეთი წრეები იყო დახაზული (ეილერის წრეები). ერთ წრეზე ეწერა საკრედიტო ბარათი, მეორე წრეზე კი სადებეტო ბარათი.
ამის შემდეგ, ვსთხოვე მოსწავლეებს დაფიქრებულიყვნენე იმაზე, თუ რა აერთიანებს საკრედიტო და სადებეტო ბარათებს. საერთო მახასიათებლები ბავშვებმა საერთო სივრცეში ჩამოწერეს, ხოლო თუ რა ნიშნით განსხვავდება ერთმანეთისგან სადებეტო და საკრედიტო ბარათები და განმასხვავებელი მახასიათებლები დიაგრამის შესაბამის წრეებში თანმიმდევრულად ჩამოწერეს.
შემდეგ გუნდებმა წაიკითხეს საკუთარი ვერსიები: რა საერთო მახასიათებლები აქვთ სადებეტო და საკრედიტო ბარათებს? რა განმასხვავებელი ფუნქციები აქვთ სადებეტო ბარათებს? რა განმასხვავებელი ფუნქციები აქვთ საკრედიტო ბარათებს?
გუნდებში გადავანაწილე ნომრები 1,2,3. 1–ლი პერსონაჟი არის ბანკის თანამშრომელი, რომელიც ჰყიდის საკრედიტო ბარათს, მე–2 პერსონაჟი არის ბანკის თანამშრომელი, რომელიც ჰყიდის სადებეტო ბარათს, ხოლო მე–3 პერსონაჟი არის მომხმარებელი.
როლური თამაში იწყება შემდეგი სცენით: მომხმარებელი მიდის ბანკში და აცხადებს, რომ სურს შეიძინოს საბანკო ბარათი.
ორივე თანამშრომელი ცდილობს დაარწმუნოს მომხმარებელი, რომ მან უნდა აირჩიოს მის მიერ შეთავაზებული ბარათი.
5 წუთის გავლის შემდეგ, გუნდმა საკუთარი როლური თამაში დანარჩენი კლასის წინაშე წარმოადგინეს.
თითოეული დადგმის ბოლოს, მოსწავლე- მომხმარებელმა დაასახელა, თუ რომელი ბარათის შეძენა გადაწყვიტა და რატომ.
გაკვეთილის ბოლოს კიდევ ერთხელ შევაჯამეთ დღევანდელი თემა.
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა ფულისა და ვალუტის შესახებ ისაუბრეს. მოსწავლეებმა ისწავლეს ფულის განვითარების ისტორია უძველესი დროიდან თანამედროვე ელექტრონულ ფულამდე, გაეცნენ სხვადასხვა ქვეყნის ვალუტას და ივარჯიშეს ვალუტის კონვერტაციაში.
გაკვეთილის მიზნები
ბავშვები განიხილავენ, თუ როგორ განვითარდა ფული უძველესი დროიდან თანამედროვეობამდე.
ბავშვები გაეცნობიან სხვადასხვა ქვეყნის ვალუტას და ივარჯიშებენ „ვალუტის კონვერტაციაში“.
წინა გაკვეთილიდან ფინანსური თაღლითობისგან თავის დაცვის რომელი გზები დაგამახსოვრდათ?
წინა გაკვეთილიდან ყალბი ფულის შესახებ რა ინფორმაცია დაგამახსოვრდათ?
- რამდენ ლარს უდრის 200, 1000, 150, 75, 0.5, [ვალუტა დოლარი, თურქული ლირა, ევრო ფუნტი]?
- დღევანდელი დღის კურსი
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა ფინანსური
თაღლითობის გავრცელებული ფორმები კიდევ ერთხელ, უფრო დეტალურად განიხილეს. გაკვეთილზე
ყურადღება გამახვილდა იმ ნაბიჯებზე, რომლებიც მომხმარებლებმა უნდა გადადგან თაღლითობის
თავიდან ასარიდებლად და მის უარყოფით შედეგებთან საბრძოლველად. მოსწავლეებმა ასევე ისწავლეს,
როგორ ამოიცნონ გაყალბებული ფული. მოსწავლეები ჩაერთვნენ შემოქმედებითი წერის სავარჯიშოში,
რომლის ფარგლებშიც შეთხზეს 5–სტრიქონიან ლექსებს, რომლებსაც „სინქუენი“ (Cinquain) ეწოდება. „სინქუენი“ ჰაიკუს მსგავსი პოეტური
ფორმაა, რომელიც საშუალებას გვაძლევს, რთული ინფორმაცია (ჩვენს შემთხვევაში, თაღლითობის
შესახებ) მოკლედ და ლაკონურად, ჩვენი სიტყვებით გადმოვცეთ. „სინქუენის“ მთავარი დანიშნულებაა,
რამდენიმე საკვანძო სიტყვის მიღმა ლექსის/თხზულების ავტორის ცოდნა და ჩანაფიქრი წარმოაჩინოს.
გაკვეთილის მიზნები
- მოსწავლეები კიდევ ერთხელ განიხილავენ, თუ რა ფორმის თაღლითობასთან შეიძლება მოუწიოთ შეჯახება.
- მოსწავლეები დაისახავენ სტრატეგიებს ფინანსური თაღლითობის თავიდან ასარიდებლად და თაღლითობის შედეგებთან საბრძოლველად.
- მოსწავლეები ისწავლიან, თუ როგორ უნდა ამოიცნონ ყალბი ბანკნოტები.
2. რატომ უნდა ვიყოთ ფრთხილად ჩვენი პერსონალური მონაცემების ინტერნეტით გაზიარებისას?
1. როგორ უნდა მიხვდე, რომ საბანკო
საგადახდო ბარათთან დაკავშირებულ თაღლითობის მსხვერპლი გახდი?
2. რა უნდა მოიმოქმედო თუ აღმოაჩენ, რომ საბანკო
საგადახდო ბარათთან დაკავშირებული თაღლითობის მსხვერპლი ხარ?
3. როგორ
უნდა მოიქცე, თუ ვიღაც არაკომფორტულად გაგრძნობინებს თავს ბანკომატის ან სწრაფი გადახდის
აპარატის გამოყენებისას (მაგ. ზედმეტად ახლოს დგას შენთან, აკვირდება, თუ რა კოდის
შეყვანას ცდილობ, ან რა ინფორმაცია ჩნდება ეკრანზე)?
4. როგორ უნდა მოიქცე, თუ საკვებ ან
სავაჭრო ობიექტში ბარათით გადახდისას, პერსონალი ბარათის გატანებას გთხოვს?
5. როგორ უნდა დაიცვა თავი ინტერნეტთაღლითობისგან?
6. რას ნიშნავს „ყალბი“ ფული?
7. რა დამცავი ნიშნები აქვს ქართულ ლარს?
ვაჩვენეთ
ბავშვებს ლარის ბანკნოტების დამცავი ნიშნები საქართველოს ეროვნული ბანკის ვებგვერდზეც:
https://nbg.gov.ge/georgian-money/banknotes
რისგან შედგება
თითოეული სტრიქონი? |
ფორმა |
მაგალითი |
1 სიტყვა |
____ |
|
მნიშვნელოვანი მახასიათებელი/თვისება
|
------ ------ |
წითელი ტკბილი |
3 ზმნა (მაგ. რას აკეთებს ეს საგანი?
რა სარგებელი მოაქვს მას?) [სიტყვები უმჯობესია მესამე პირში ჩაიწეროს] |
------ ------ ------ |
დარგვა მოკრეფა წახემსება
[რგავენ; კრეფენ; წაიხემსებენ] |
ოთხსიტყვიანი
ფრაზა ან გამოთქმა |
------ ------ ------ ------ |
ვაშლი გემრიელი
და სასარგებლოა |
ერთსიტყვიანი შეჯამება [მაგ. სინონიმი, მეტაფორა, ა.შ.] |
------- |
ჯანმრთელობა |
ლექსის მე–2 ხაზში მოსწავლეები დაწერენ ვაშლის 2 მნიშვნელოვან მახასიათებელს/თვისებას. ეს არის თავისუფალი, შემოქმედებითი აქტივობა. შესაბამისად,მე არ ვეძებ ზუსტ პასუხს; მე ბავშვებს საშუალებას ვაძლევ, რომ ვაშლი საკუთარი სიტყვებით აღწერონ.
მე–3 ხაზში მოსწავლეები ჩაწერენ 3 ზმნას, რომლებიც აღწერს, თუ რა ქმედებებს უკავშირდება მოცემული საგანი.
აქტივობა 5. გაკვეთილის შეჯამება
მიზანი: გაკვეთილზე განხილული მასალის შეჯამება
გაკვეთილის მიზნები
მოსწავლეები განიხილავენ თაღლითობის რამდენიმე ზოგად ფორმას, რომელთა ცოდნაც ყველა მომხმარებლისთვის მნიშვნელოვანია.
მოსწავლეები ისწავლიან, თუ როგორ უნდა მიხვდნენ, რომ შესაძლოა თაღლითობის მსხვერპლნი გახდნენ.
ა. რა პასუხისმგებლობები ეკისრება მომხმარებელს ბანკთან მიმართებაში?
ბ. რა შეცდომები დაუშვა თეონამ ბანკთან ურთიერთობისას? კიდევ ერთხელ გავიხსენეთ და შევაჯამეთ წინა მასალა.
დავსვი ღია შეკითხვები, რათა მოსწავლეებისთვის ხელი შემუწყო დამოუკიდებლად აზროვნებასა და სწორი პასუხის ჩამოყალიბებაში. შევეცადე, რომ ერთ შეკითხვაზე რამდენიმე მოსწავლემ ნაწილობრივ მაინც ეპასუხა, რათა შეგვეკრა ერთი, სრული პასუხი. ჩემთვის ძალიან მნიშვნელოვანია ბავშვებმა საკუთარი სიტყვებით შეძლონ ახალი ინფორმაციის გადმოცემა.
შეკითხვები ასეთი იყო:
1. რა ინფორმაციაა დატანილი ბარათზე?
2. რატომ არ უნდა გავუზიაროთ ბარათის მონაცემები არავის?
3. როგორ შეიძლება ბარათის მონაცემების მოპარვა?
4. როგორი უნდა იყოს დაცული ვებგვერდის მისამართი?
5. რა უნდა მოვიმოქმედოთ, თუკი ბარათი დავკარგეთ ან მოგვპარეს?
6. რა არის სკიმინგი?
7. როგორ შეიძლება დავიცვათ თავი პერსონალურ მონაცემებთან დაკავშირებული თაღლითობისგან?
8. რა არის და როგორ ხორციელდება ფიშინგი?
აქტივობა 6. "ვვვ" ცხრილი
მიზანი: მოსწავლეები გაკვეთილს მიღებული ინფორმაციის შეჯამებით დაასრულებენ
მოსწავლეები ისევ დავაბრუნე თავდაპირველ ჯგუფებში , დავურიგე "ვვვ" ცხრილი და ვთხოვე ყურადღებით შეევსოთ მე–3 სვეტზე ანუ ჩამოწერეს ის თუ რა ისწავლეს დღეს ფინანსური თაღლითობის შესახებ.
აქტივობა 7. გაკვეთილის შეჯამება
მიზანი: გაკვეთილზე განხილული მასალის შეჯამება
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა მომხმარებლის უფლებები და პასუხისმგებლობები შეაჯამეს. ამასთან, მოსწავლეებმა ისწავლეს, თუ როგორ უნდა აღმოაჩინონ დროულად, ირღვევა თუ არა მომხმარებლის უფლებები და პასუხისმგებლობები. ამ გაკვეთილზე გამოვიყენე აქტიური პედაგოგიკის მეთოდები, რათა მოსწავლეებმა გაიაზრონ, რომ მომხმარებლის უფლებები და პასუხისმგებლობები ერთი მედლის ორ მხარეს წარმოადგენს.
გაკვეთილის მიზნები
მოსწავლეები გაიაზრებენ, რომ მომხმარებლის უფლებებისა და პასუხისმგებლობების ცოდნა მათ ბანკებთან ურთიერთობაში რისკებისგან დაიცავს და სწორი გადაწყვეტილებების მიღებაში დაეხმარება.
ბავშვები შეაჯამებენ, თუ რა კონკრეტული უფლებები და პასუხისმგებლობები აქვთ მომხმარებლებს ბანკებთან და ზოგადად, ფინანსურ ორგანიზაციებთან მიმართებაში.
პირველი მოთამაშე იღებს რომელიმე ბარათს და ხმამაღლა წაიკითხავს მასზე მოცემულ ინფორმაციას. შემდეგ ის იღებს მეორე ბარათს და ხმამაღლა წაიკითხავს მასზე მოცემულ ინფორმაციასაც. თუ ეს ორი ბარათი ერთმანეთს შეესაბამება, ანუ თუ შესაძლებელია ბარათების დაწყვილება, მაშინ ის მათ აიღებს მაგიდიდან. ხოლო იმ შემთხვევაში, თუ ბარათები ერთმანეთს არ შეესაბამება, მაშინ მოსწავლე მათ საკუთარ ადგილას დააბრუნებს.
ახლა მეორე მოთამაშის ჯერი დგება: მეორე მოთამაშეც იღებს 2 ბარათს და ხმამაღლა წაიკითხავს მათზე მოცემულ ინფორმაციას. თუ აღმოჩნდება, რომ ბარათები ერთმანეთს შეესაბამება, მაშინ ბარათები დარჩება ამ მოსწავლესთან, ხოლო თუ ბარათები ერთმანეთს არ შეესაბამება, მაშინ მოსწავლე მათ საკუთარ ადგილას დააბრუნებს.
მოთამაშეებს შეუძლიათ მიხვდნენ აიღეს თუ არა „წყვილი“ ბარათები ბარათების ინიციალების მიხედვით. თამაშის განმავლობაში, მოთამაშეები უნდა შეეცადონ დაიმახსოვრონ თითოეული ბარათის პოზიცია მაგიდაზე/იატაკზე. თამაში სრულდება მაშინ, როცა ყველა ბარათი დაწყვილდება. გაიმარჯვებს ის მოთამაშე, რომელსაც ყველაზე მეტი დაწყვილებული ბარათი ექნება თამაშის დასასრულს.
- თამაში დასრულების შემდეგ კიდევ ერთხელ წავიკითხეთ ყოველი "უფლების ბარათისათვის" შესაბამისი "პასუხისმგებლობის უფლება".
აქტივობა 2 (2). მეხსიერების ბარათი "მომხმარებლის უფლებები და პასუხისმგებლობები".
შევახსენე მოსწავლეებს, რომ წინა გაკვეთილზე წავიკითხეთ თეონას ისტორია, სადაც ის არ ასრულებდა თავის პასუხისმგებლობებს. ავუხსენი, რომ ამჯერადაც უნდა დაედგათ თეატრალური წარმოდგენა, ოღონდ თუ წინა წარმოდგენისას ყურადღება გამახვილდა ბანკის მხრიდან თეონას მომსახურებაზე, დღეს ყურადღება გამახვილდება თეონას პასუხისმგებლობებზე.
ამის შემდგომ, დავყავი კლასი, შეთხვევითობის პრინციპის დაცვით, ორ გუნდად. დავარქვით გუნდებს სახელები: „წითლები“ და „მწვანეები“ და დაურიგეთ მათ თეონას ისტორია (იხ. დანართი 2)
ავუხსენი „წითლებს“, რომ მათი დავალებაა დადგან მცირე წარმოდგენა თეონას ისტორიის მიხედვით: მოსწავლეებმა გაითამაშეს სცენას, რომლის მიხედვითაც, თეონა ცდილობს გახსნას დეპოზიტი, თუმცა არ ასრულებს საკუთარ პასუხისმგებლობებს. ამ დავალების შესასრულებლად მოსწავლეებს 5 წუთი მიეცით.
ავუხსენი „მწვანეებს“, რომ მათი დავალებაა დადგან მცირე, განსხვავებული წარმოდგენა თეონას ისტორიის შესახებ, რომლის მიხედვითაც თეონა პირნათლად ასრულებს მისი, როგორც მომხმარებლის პასუხისმგებლობებს. ამ დავალების შესასრულებლად მოსწავლეებს 5 წუთი მიეცით. „მწვანეების“ წარმოდგენაში სასურველია გამოჩნდეს, რომ:
თეონა ცდილობს გაეცნოს რამდენიმე ბანკის შემოთავაზებას და ისე აკეთებს არჩევანს.
თეონა პატივისცემით ეპყრობა ბანკის კონსულტანტს, და მისგანაც ითხოვს პატივისცემით მოპყრობას.
თეონა ეცნობა ხელშეკრულებას და ცდილობს გაიგოს შემოთავაზებული პროდუქტის ყველა პირობა.
თეონა კითხვებს უსვამს კონსულტანტს.
თეონა გულწრფელად აფასებს კონსულტანტის მიერ გაწეულ მომსახურებას ფილიალის მმართველთან, ან თავად კონსულტანტს სთხოვს დააფიქსიროს თავისი პრეტენზია.
დავურიგე გუნდებს დანართ 3-ში მოცემული დეპოზიტის ხელშეკრულების თავსართი. ამ დროისთვის, ბავშვებმა უკვე იციან თუ რა არის თავსართი. ყოველი შემთხვევისთვის, შევახსენე და ვთხოვე, თვითონ გაიხსენონ და დანარჩენებს გაუზიარონ. თავსართში მოცემული ინფორმაცია ბავშვებს დაეხმარება სცენის გათამაშებაში, თუმცა არ არის აუცილებელი, რომ ბავშვებმა წარმოდგენის პროცესში თავსართში მოცემული ყველა შეკითხვა გამოიყენონ.
გამოვიყვანე წითელი გუნდი „ კლასის ცენტრში", და ვსთხოვე გაითამაშონ „თეონას ისტორია“. შემდეგ, ვსთხოვე „მწვანე“ გუნდს, გაითამაშონ „თეონას ალტერნატიული ისტორია“.
მოსწავლეებთან ერთად განვიხილეთ, თუ რა განსხვავებები დაინახეს მოცემულ ორ სცენარს შორის. განსახილველად დავსვი შემდეგი შეკითხვები: თქვენი აზრით, თეონა რომელ შემთხვევაში მიიღებს უკეთეს მომსახურებას ბანკისგან? რომელ შემთხვევაში იქნება მისი უფლებები უკეთ დაცული? რატომ?
ქტივობა 4. გაკვეთილის შეჯამებამიზანი: გაკვეთილზე განხილული მასალის შეჯამება
8. მე მაქვს უფლება, მე მაქვს პასუხისმგებლობა
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა ისწავლეს, რომ მომხმარებლებს, უფლებების გარდა, პასუხისმგებლობებიც ეკისრებათ. მოსწავლეებმა გაიაზრეს, რომ ყველა სიტუაციაში უნდა გამოიჩინონ პროაქტიულობა და პასუხისმგებლობის გრძნობა, რათა მათი ინტერესები და უფლებები იქნეს დაცული. გაკვეთილი დაიწყო უფლებების თანმდევი პასუხისმგებლობების განხილვით.
გაკვეთილის მიზნები
მოსწავლეები იმსჯელებენ ადამიანის უფლებების, და ამ უფლებების შესაბამისი პასუხისმგებლობების მაგალითებზე; ამ გზით, ისინი გაიაზრებენ, რომ ჩვეულებრივ, უფლებებს პასუხისმგებლობებიც ახლავს თან.
მოსწავლეები დაფიქრდებიან იმაზე, თუ რა პასუხისმგებლობები შეიძლება ეკისრებოდეთ ბანკებთან და ზოგადად, ფინანსურ ორგანიზაციებთან მიმართებაში.
მოსწავლეებს დავუსვი შემდეგი შეკითხვები:
მომხმარებლის რომელ უფლებებზე ვისაუბრეთ წინა შეხვედრაზე? (ეთიკურად მოპყრობის უფლება; მომხმარებლის უფლება თავად აირჩიოს რომელი პროდუქტის შეძენა სურს; მომხმარებლის უფლება მიიღოს სრული, ადვილად გასაგები, ზუსტი, აუცილებელი და დროული ინფორმაცია; მომხმარებლის უფლება გამოხატოს საკუთარი აზრი; პერსონალური მონაცემების დაცვის უფლება).
თეონას ისტორიაში რა კუთხით დაარღვია ბანკმა მისი, როგორც მომხმარებლის, უფლებები? (ბანკის წარმომადგენლები თეონას არ მოეპყრნენ პატივისცემით; არ მისცეს საშუალება დამოუკიდებლად გადაეწყვიტა, თუ რა ტიპის დეპოზიტი უნდა გაეხსნა; არ დაიცვეს მისი პერსონალური მონაცემები; არ მიაწოდეს სრული, ადვილად გასაგები, ზუსტი, აუცილებელი და დროული ინფორმაცია).
7.ბანკი და მომხმარებლის უფლებები
ამ გავეთილზე მოსწავლეები ბანკებთან მიმართებაში მომხმარებლების უფლებებზე დაფიქრდნენ. ამ გაკვეთილზეც გამოვიყენეთ აქტიური სწავლების ისეთი ფორმა, როგორიცაა ჯგუფური მოზაიკა.
გაკვეთილის მიზნები
მოსწავლეებმა გაიაზრონ, რომ მომხმარებლები კონკრეტული უფლებებით სარგებლობენ ბანკებთან და ზოგადად, ფინანსურ ორგანიზაციებთან მიმართებაში.
მოსწავლეებმა განიხილონ, თუ რაში მდგომარეობს მათი, როგორც ფინანსური სექტორის მომხმარებელთა ძირითადი უფლებები, და როგორ შეუძლიათ მოიქცნენ მათი უფლებების დარღვევის შემთხვევაში.
ბავშვებს დავუსვი შემდეგი შეკითხვები:
კიდევ ერთხელ გავიხსენოთ, რას ვგულისხმობთ, როდესაც ვსაუბრობთ „უფლებებზე“? როგორ ახსნიდით ცნებას „უფლება“? (ერთ–ერთი შესაძლო პასუხია: „უფლებები წესებია, რომლებიც გვეუბნება, თუ რის გაკეთება შეუძლია ადამიანს, ან რა ეკუთვნის მას“).
რა და რა სიტუაციები განვიხილეთ წინა გაკვეთილზე მომხმარებლის პოზიციიდან? (სპორტული მაღაზია, წიგნების მაღაზია, მობილური ტელეფონების მაღაზია, კაფე).
საბოლოო ჯამში, როგორ გვსურს, რომ გვეპყრობოდნენ ჩვენ, როგორც მომხმარებლებს?
ეთიკურად მოპყრობის უფლება;
უფლება თავად აარჩიოს, თუ რომელი პროდუქტის შეძენა სურს;
უფლება მიიღოს სრული, ზუსტი, ადვილად გასაგები და თავისდროული ინფორმაცია;
უფლება გამოთქვას საკუთარი აზრი;
პერსონალური მონაცემების დაცვის უფლება.
ბანკის თანამშრომელი თეონას ზრდილობიანად ესალმება;
ბანკის თანამშრომელი დროულად აწვდის თეონას სრულ, ზუსტ და ადვილად გასაგებ ინფორმაციას სხვადასხვა ტიპის დეპოზიტების შესახებ, რომელთაგანაც თეონას თავად, დედასთან კონსულტაციით, შეუძლია აირჩიოს სასურველი პროდუქტი;
ბანკის თანამშრომელი აცნობებს თეონას და თეონას დედას, თუ რა მოხდება, თუ გოგონა თანხის დეპოზიტიდან გატანას გადაწყვეტს, და ასევე იმას, თუ როგორ გამოიყენებს ბანკი თეონას პერსონალურ მონაცემებს.
6. მომხმარებლის უფლებები: შესავალი
გაკვეთილის მიზნები
მოსწავლეებმა გაიაზრონ, რომ მომხმარებლის უფლებები ადამიანის უფლებების ჩარჩოს ნაწილია.
ბავშვებმა განიხილონ ის უფლებები, რომლებითაც მომხმარებელი ფინანსურ ინსტიტუტებთან მიმართებაში სარგებლობს.
მოსწავლეებმა გამოიმუშაონ თავდაჯერებულობის გრძნობა, რათა მარტივად შეძლონ სხვადასხვა საქონლისა თუ მომსახურების გამყიდველთან ურთიერთობა და საკუთარი თავისთვის სასარგებლო გადაწყვეტილებების მიღება.
ბავშვებს დავუსვი შემდეგი შეკითხვები:
წინა გაკვეთილიდან რომელი სავარჯიშო გახსოვთ ყველაზე კარგად?
წინა გაკვეთილიდან ბანკის შერჩევის რომელი კრიტერიუმები დაგამახსოვრდათ ყველაზე მეტად?
რა ვიცით ზოგადად, უფლებების და თავისუფლებების შესახებ?
შეგიძლიათ დაასახელოთ ადამიანის უფლებების რამდენიმე მაგალითი?
შეგიძლიათ დაასახელოთ კონკრეტულად 18 წლამდე ასაკის ბავშვების უფლებების რამდენიმე მაგალითი?
ადამიანებს აქვთ ჯანსაღ გარემოში ცხოვრების უფლება;
ადამიანებს აქვთ უფლება, გამოთქვან და გაავრცელონ საკუთარი აზრი;
ადამიანებს აქვთ პერსონალური მონაცემების დაცვის უფლება;
ადამიანებს აქვს არჩევნებში ხმის მიცემის უფლება;
ბავშვებს აქვთ სასკოლო განათლების უფასოდ მიღების უფლება
A წინადადების ბარათები
B წინადადების ბარათები
C წინადადებების ბარათები
D წინადადების ბარათები
"წარმოიდგინეთ, რომ მიდიხართ მაღაზიაში, რათა შეიძინოთ კედები, წიგნი ან მობილური ტელეფონი, ან მიდიხართ კაფეში წასახემსებლად. როგორ გსურთ, რომ გეპყრობოდნენ მაღაზიის/კაფის თანამშრომლები იმისთვის, რომ თქვენი ვიზიტი იყოს სასიამოვნო:
რა და რა გზით შეუძლია მომსახურე პერსონალს თქვენი დახმარება?
როგორ გინდათ, რომ გესაუბრებოდნენ?
რა შეკითხვები შეიძლება დაუსვათ მათ?
იმ შემთხვევაში, თუ მაღაზიის დატოვების შემდეგ აღმოაჩენთ, რომ შეძენილ ნივთს რაღაც პრობლემა აქვს, რის გაკეთება უნდა შეგეძლოთ?
თუ უკმაყოფილო ხართ მიღებული მომსახურებით, რის გაკეთების საშუალება უნდა გქონდეთ?
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა იმსჯელეს, თუ რა პრინციპით უნდა მიიღონ გადაწყვეტილება რაიმეს შეძენასთან დაკავშირებით (მაგალითად განვიხილეთ ტელეფონის შეძენა).
ბავშვებმა ასევე განიხილეს ზოგადი კრიტერიუმები, რომელთა მიხედვითაც უნდა შეარჩიონ ბანკი, სადაც ანგარიშის გახსნას ისურვებდნენ. ბავშვებმა გაითავისეს, რომ ნებისმიერი ნივთის ან მომსახურების შეძენამდე კარგად უნდა დაფიქრდნენ, შეისწავლონ საკუთარი სურვილები და შემოთავაზებულ პროდუქტებთან დაკავშირებული პირობები, და გადაწყვეტილება მხოლოდ გარკვეულ კრიტერიუმებზე დაყრდნობით მიიღონ.
გაკვეთილის მიზნები:
ზოგადი კრიტერიუმების განხილვა, რომელთა მიხედვითაც უნდა მოხდეს როგორც ფინანსური, ისე არაფინანსური პროდუქტების შერჩევა.
ბავშვებისთვის საბანკო ეთიკის ცნების გაცნობა.
ბავშვებს დავუსვი შემდეგი შეკითხვები:
რომელი აქტივობით დავიწყეთ წინა გაკვეთილი?
წინა გაკვეთილიდან რომელი სავარჯიშო გახსოვთ ყველაზე კარგად?
წინა გაკვეთილიდან ფინანსური სისტემის რომელი მონაწილე დაგამახსოვრდათ ყველაზე მეტად?
დაფაზე დავწერე „ტელეფონი“.
ვსთხოვე მოსწავლეებს წარმოიდგინონ, რომ მათ ერთი დღე აქვთ იმისთვის, რომ შეიძინონ ტელეფონი. რა კრიტერიუმების მიხედვით უნდა შეარჩიონ სასურველი პროდუქტი? ჩემი მიზანი იყო, რომ ბავშვებმა „გონებრივი იერიშის“ მეთოდს მიმართონ და სწრაფ–სწრაფად დაასახელონ შესაძლო კრიტერიუმები. მივიღე პასუხები:
ბრენდი;
ფასი;
ფერი;
სტილი;
ხარისხი/გამძლეობა;
ფუნქციები, აპები
და ა.შ.
მას შემდეგ, რაც დაფაზე ყველა მოსწავლის მიერ დასახელებული კრიტერიუმი ჩამოვწერ, ავუხსენით ბავშვებს, რომ ნებისმიერი პროდუქტის შეძენამდე კარგად უნდა დაფიქრდნენ, ნამდვილად სჭირდებათ თუ არა ის. თუ პასუხი დადებითია, მაშინ აუცილებლად უნდა შეადგინონ ყველაზე მნიშვნელოვანი კრიტერიუმების სია, რათა მოცემულ ფასად საუკეთესო ვარიანტი შეარჩიონ.
4.ფინანსური სისტემა
ამ გაკვეთილში მიმოვიხილეთ ფინანსური სისტემა და მოსწავლეებმა ამ სისტემის ისეთ საკვანძო მონაწილეები გაიცნეს, როგორიცაა კომერციული ბანკები, ეროვნული ბანკი, მიკროსაფინანსო ორგანიზაციები, სადაზღვევო კომპანიები და საფონდო ბირჟა.
გაკვეთილის მიზნები
- ბავშვები ისწავლიან, რომ ფინანსური სისტემა კომპლექსური სტრუქტურაა და მის თითოეულ ნაწილს განსაკუთრებული როლი ენიჭება.
მოსწავლეები გაეცნობიან ეროვნული/ცენტრალური ბანკის, კომერციული ბანკების, .
სავარჯიშო 1. წინა გაკვეთილის მიმოხილვა.
მიზანი: წინა გაკვეთილზე ნასწავლი ძირითადი საკითების გახსენება
მოვუხმე ბავშვებს წრეზე და დავუსვით შემდეგი შეკითხვები:
წინა გაკვეთილიდან რომელი სავარჯიშო გახსოვთ ყველაზე კარგად?
წინა გაკვეთილიდან რომელი საბანკო პროდუქტები დაგამახსოვრდათ ყველაზე მეტად?
2022 წლის 30 ნოემბერი
3.რა ხდება ბანკში?
ეს გაკვეთილი მოსწავლეებს ბანკის ძირითადი ფუნქციებისა და პროდუქტების გააზრებაში დაეხმარა და ისინი მომავალში ბანკთან თანამშრომლობისთვის მოამზადა. ბავშვებმა ასევე განიხილეს, თუ როგორ ხდება საბანკო ანგარიშის გახსნა.
გაკვეთილის მიზნები
მოსწავლეები განიხილავენ, თუ რას საქმიანობს ბანკი.
მოსწავლეები განიხილავენ, თუ როგორ უნდა გაიხსნას ანგარიში ბანკში.
სავარჯიშო 1. წინა გაკვეთილის მიმოხილვა.
მიზანი: წინა გაკვეთილზე ნასწავლი ძირითადი საკითების გახსენება
მოვუხმე ბავშვებს წრეზე და დავუსვით შემდეგი შეკითხვები:
წინა გაკვეთილიდან რომელი სავარჯიშო გახსოვთ ყველაზე კარგად?
წინა გაკვეთილიდან რომელი საბანკო პროდუქტები და ტერმინები დაგამახსოვრდათ ყველაზე მეტად?
ყველამ ვიცით, რომ ბანკი ის ადგილია, სადაც ფულს ყველაზე უსაფრთხოდ ვაგროვებთ. თუმცა, ფულის შენახვა ბანკის ფუნქციების მხოლოდ ერთ–ერთ ნაწილს წარმოადგენს. როდესაც თანხას ბანკში ვინახავთ, ჩვენი ფული სეიფში უმოქმედოდ არასოდეს არის გაჩერებული; ბანკი ჩვენს ფულს მუდმივად იყენებს სხვადასხვა საქმიანობაში, რის შედეგადაც ხდება ფულის „გაბევრება“ და იზრდება სარგებელი როგორც ბანკისთვის, ისე მომხმარებლებისთვის.
ბანკი ბიზნესია, რაც გულისხმობს, რომ ის მოგების მიღების მიზნით მუშაობს. ფულს, რომელსაც მომხმარებლები დეპოზიტზე ინახავენ, ბანკი სხვადასხვა მომგებიან საქმიანობაში დებს, ან სესხების სახით გასცემს სხვა ადამიანებსა და ბიზნესებზე. ეს ადამიანები და ბიზნესები ამ ფულს საკუთარი მიზნებისთვის იყენებენ - როგორიცაა, სახლის შეძენა, ახალი საცხობის გახსნა და ა.შ. თუმცა, გარკვეული დროის შემდეგ, მათ არა მხოლოდ უნდა დააბრუნონ ბანკისგან აღებული თანხა, არამედ ბანკს დამატებით უნდა გადაუხადონ შესაბამისი საფასური, ანუ პროცენტი. თავის მხრივ, ბანკი სარგებელს უხდის იმ მომხმარებლებს, რომლებიც ბანკში დეპოზიტზე ფულს ინახავენ. ამრიგად, ჩვენი ფული ბანკში მუდმივად „დასაქმებულია“ იმისთვის, რომ მეტი და მეტი სარგებელი შექმნას.
სავარჯიშო 3. თამაში "სავარჯიშო სირბილში"
დავყავით მოსწავლეები 2-2-3 გუნდებად. გუნდებს თვითონ მოსწავლეებმა შეურჩიეს სახელები. გუნდის წევრებს შემთხვევითობის პრინციპის დაცვით შეხვდათ "მწერალი" და "მორბენალი".
სავარჯიშო 4. 6 ნაბიჯი ანგარიშის გასახსნელად.
- თქვენი აზრით, ანგარიშის გახსნამდე რატომ უნდა ვესტუმროთ სხვადასხვა ბანკს და ერთმანეთს შევადაროთ რამდენიმე შემოთავაზება?
- თქვენი აზრით, რატომ უნდა განვიხილოთ ანგარიშის გახსნის საკითხი მშობლებთან ერთად?
- თქვენი აზრით, რატომ უნდა დავხიოთ ფურცელი, რომელზეც ბარათის პინ–კოდია მოცემული და/ან შევცვალოთ პინ–კოდი? რატომ არ უნდა გავუზიაროთ პინ–კოდი სხვებს?
- რატომ უნდა ვადევნოთ თვალყური ჩვენს ანგარიშზე თანხების მოძრაობას?
სავარჯიშო 5 გაკვეთილის შეჯამება.
გაკვეთილზე მოსწავლეები საანაბრე საბანკო პროდუქტებსა და ზოგიერთ საბანკო ტერმინებს გაეცნენ, როგორიცაა დეპოზიტი, საპროცენტო სარგებელი. მოსწავლეებმა სხვადასხვა ტიპის დეპოზიტები შეადარეს ერთმანეთს. ამასთანავე მოსწავლეებმა ფორმალური გზით დაზოგვაზეც გაამახვილეს ყურადღება.
სავარჯიშო 1. წინა გაკვეთილის მიმოხილვა.
მიზანი: წინა გაკვეთილზე ნასწავლი ძირითადი საკითების გახსენება.
წინა გაკვეთილიდან რომელი სავარჯიშო გახსოვთ ყველაზე კარგად?
რატომ არის მნიშვნელოვანი დაზოგვა?
1.რატომ ვზოგავთ?
ამ გაკვეთილზე მოსწავლეებმა განიხილეს, თუ რა არის დაზოგვა და რა მიზნით ზოგავენ ადამიანები. „პრობლემების ხის“ მეთოდის გამოყენებით, ბავშვებმა იმსჯელეს მიზეზებზე, რომელთა გამოც ადამიანებს ხშირად არ გამოსდით დაზოგვა, და იმ შედეგებზე, რომლებიც დანაზოგების ნაკლებობას შეიძლება მოჰყვეს.
მოსწავლეებმა ისწავლეს, რომ ადამიანები ბევრი სხვადასხვა მიზნისთვის ინახავენ ფულს; თუმცაღა, ყველა შევთანხმდით, რომ დაზოგვა გვეხმარება მოულოდნელ ფინანსურ გამოწვევებთან განმკლავებაში და საშუალებას გვაძლევს ჩვენი ჩანაფიქრები სისრულეში მოვიყვანოთ.
სავარჯიშო 1. თამაში ბურთით რატომ ვზოგავ?
მიზანი: მოსწავლეები განიხილავენ გავრცელებულ მიზნებს, რომელთა მისაღწევადაც ადამიანები ხშირად ზოგავენ ფულს და მსჯელობენ, თუ რა სარგებელი მოაქვს რეგულარულ დაზოგვას.
ვსთხოვე მოსწავლეებს დამდგარიყვნენ წრეზე. ავუხსენით, რომ მე დავიწყებდი წინადადებას, და შემდეგ, ბურთს რომელიმე მათგანს გადავუგდებდი. იმ მოსწავლემ, რომელიც ბურთს დაიჭერს, უნდა დაასრულოს ჩემს მიერ დაწყებული წინადადება. მაგალითისთვის, წინადადება შეიძლება ასე დავიწყო: „ადამიანები ხშირად იმისთვის ზოგავენ, რომ...“
წინადადების დასრულების შემდეგ, ეს მოსწავლე თავიდან იწყებს იმავე წინადადებას. შემდეგ, ის ბურთს წრეზე მდგომ რომელიმე სხვა მოსწავლეს გადაუგდებს, რომელმაც, თავის მხრივ, ასევე უნდა დაასრულოს წინადადება.
თამაშის პროცესში, იმისთვის, რომ არ განელებულიყო მოსწავლეების ინტერესი, პერიოდულად შევცვალე წინადადების დასაწყისი.
წინადადება დავიწყე ასე :
„ადამიანები ხშირად იმისთვის ზოგავენ, რომ...“
„დანაზოგი შეიძლება იმაში დამეხმაროს, რომ...“
„მე დამიზოგავს იმისთვის, რომ...“
მოსწავლეების მიერ გაჟღერებული პასუხებს ვინიშნავდი და მათი პასუხების მიხედვით გამოვყავით და ჩამოვწერეთ კატეგორიები:
პირადი მოხმარება (მაგ. ახალი ჩანთა ჩემთვის, ველოსიპედი პატარა ძმისთვის, დაბადების დღის საჩუქარი მეგობრისთვის).
მოულოდნელი მოვლენები (მაგ. მოულოდნელი ავადმყოფობა; გაფუჭებული კომპიუტერი).
სამომავლო შესაძლებლობები (მაგ. ცურვაზე სიარული; სათხილამურო ბანაკში წასვლა; ახალი სახლის შეძენა; )
დასასრულს, თქვენი ბავშვებთან ერთად შევაჯამეთ გაჟღერებული პასუხები და ერთად გადაწყვიტეთ, თუ რომელ კატეგორიას განეკუთვნება ესა თუ ის პასუხი. გავიმეორეთ:
რატომ ზოგავენ ადამიანები?
რატომ არის დაზოგვა მნიშვნელოვანი?
რა სარგებელი მოაქვს რეგულარულ დაზოგვას?
მხოლოდ ფულის დაზოგვა არის შესაძლებელი? (მათი პასუხები იყო: შეგვიძლია ასევე დავზოგოთ დრო, ელექტროენერგია, წყალი, და ა.შ.).
მიზანი: მოსწავლეები განიხილავენ, თუ რა იწვევს დანაზოგების ნაკლებობას და რა შედეგები შეიძლება მოჰყვეს დაზოგვისთვის თავის არიდებას.დავყავი ბავშვები სამ გუნდად, თითოეულ გუნდს დაურიგეთ თითო ფერის ორი სხვადასხვა ფორმის წებოვანი ფურცლების წყება. ავუხსენი მოსწავლეებს, რომ დაფაზე მოცემული ილუსტრაცია ხეს წარმოადგენს. ხის ტანზე დავწერე და ბავშვებს ავუხსენი დღევანდელი გაკვეთილის პრობლემის დასახელება: „დანაზოგების ნაკლებობა“. ამის შემდეგ, ვსთხოვე გუნდებს, დაედგინათ პრობლემის გამომწვევი მიზეზები (რატომ, რა მიზეზით არ ზოგავენ ადამიანები?) და ჩამოეწერათ თითო წებოვან ფურცელზე თითო მიზეზი (მინიმუმ 5 მიზეზი). დავუსვი მათ შემდეგი შეკითხვები, რათა მიზეზების აღმოჩენაში დავხმარებოდი: „საიდან გაჩნდა ეს პრობლემა?“ „რამ შეუწყო ხელი ამ პრობლემის გაჩენას?“. ვთხოვე თითოეულ მოსწავლეს, მათ მიერ ჩამოწერილი მიზეზები ხის ფესვებზე მიეკრათ.
ამის შემდეგ მოსწავლეებმა მოიფიქრე დანაზოგების ნაკლებობის შესაძლო შედეგები (რა შედეგი მოჰყვება იმას, როცა ადამიანებს დანაზოგი არ აქვთ?) და კვლავ ჩამოწერე სხვა ფორმის წებოვან ქაღალდებზე (მინიმუმ 5 შედეგი). მე შევეცადე დავხმარებოდი გუნდებს დანაზოგების ნაკლებობის კონკრეტული შედეგების აღმოჩენაში, ამისთვის შეგიძლიათ შემდეგი კითხვები დაუსვი:
თუ მაქვს კომპიუტერი, რომელსაც ვიყენებ სასკოლო დავალებების შესასრულებლად და ანიმაციების შესაქმნელად (რაც ჩემი ჰობია), რა პრობლემები შეიძლება შემექმნას, თუ ფულს არ დავზოგავ? ( მათი პასუხი იყო: თუ მოულოდნელად გამიფუჭდება კომპიუტერი, მე კი არ მექნება დანაზოგი, მაშინ ვერ შევძლებ მის შეკეთებას, რაც შემიშლის ხელს სწავლასა და ანიმაციების შექმნაში).
ამის შემდეგ მოსწავლეებმა მოიფიქრე დანაზოგების ნაკლებობის შესაძლო შედეგები (რა შედეგი მოჰყვება იმას, როცა ადამიანებს დანაზოგი არ აქვთ?) და კვლავ ჩამოწერე სხვა ფორმის წებოვან ქაღალდებზე (მინიმუმ 5 შედეგი). მე შევეცადე დავხმარებოდი გუნდებს დანაზოგების ნაკლებობის კონკრეტული შედეგების აღმოჩენაში, ამისთვის შეგიძლიათ შემდეგი კითხვები დაუსვი:
ჩემი ოჯახი სიმინდი მეურნეობით ირჩენს თავს, რა პრობლემები შეიძლება შეგვექმნას, თუ ფულს არ დავზოგავთ? (შესაძლო პასუხია: თუ იქნება გვალვა, არ გვექნება საკმარისი მოსავალი და შესაბამისად, ფინანსურად ძალიან გაგვიჭირდება. ასეთ დროს, თუ არ გვექნება დანაზოგი, ვერ შევძლებთ ჩვენი ხარჯების დაფარვას, შეიძლება ქონების, მაგ. ავტომობილის,) გაყიდვა მოგვიწიოს და ა.შ.).
თუ ჩემი ოჯახი გუდაურში პატარა სასტუმროს და კაფის მართვით ირჩენს თავს, რა პრობლემები შეიძლება შეგვექმნას, თუ ფულს არ დავზოგავთ? (მათი პასუხები იყო: თუ არ მოთოვს, გუდაურში არ ჩამოვლენ ტურისტები და არ გვექნება შემოსავალი. ასეთ დროს, თუ არ გვექნება დანაზოგი, ვერ შევძლებთ ჩვენი ხარჯების ჯეროვნად დაფარვას, სასტუმროს/კაფის გარემონტებას შემდეგი სეზონისთვის და ა.შ.).
მოსწავლეებმა ჩამოწერილი შედეგები ხეს ტოტებზე მიაკრეს.
როდესაც „პრობლემების ხის“ სურათი შეივსო, ხმამაღლა წავიკითხე მიზეზები და შედეგები. კიდევ ერთხელ მთლიანობაში გავიაზრეთ დაფაზე მოცემული მოვლენების ჯაჭვი და დავფიქრდით დანაზოგების ნაკლებობის გამომწვევ მიზეზებსა და შესაძლო შედეგებზე, და მოსწავლეებმა უპასუხეს შეკითხვას: საბოლოოდ, რა მნიშვნელობა აქვს დაზოგვას? დასასრულს, ბავშვები დაფიქრდნენ როგორც პრობლემის გამომწვევი მიზეზების, ისე პრობლემის შედეგების გამოსწორების გზებზე. ავუხსენი, რომ გამოსწორების გზების მოფიქრება ხშირად სწორად მათი პასუხისმგებლობაა. შესაძლო გამოსავლებზე მსჯელობის შემდგომ, სთხოვეთ დაესახელებინათ კონკრეტული ნაბიჯები, რომლებიც უნდა გადადგან სიტუაციის გამოსასწორებლად. შესაძლო გამოსავლები სხვა ფერის ფურცლი სახით მივაწებეთ „პრობლემების ხეს.“
- სავარჯიშო 3. გაკვეთილის შეჯამება.
- მიზანი: მოსწავლეების მიერ გაკვეთილზე ნასწავლი მასალის შეჯამება.
- მოვუხმე მოსწავლეებს წრეზე და ბურთის გადაწოდების შემდეგ ასახელებდნენ დღევანდელი გაკვეთილიდან ერთ ნასწავლ თემას.
ფინანსური განათლება თანამედროვე ადამიანის ერთ-ერთი საბაზისო ცხოვრებისეული
უნარია და გულისხმობს პირადი ფინანსების მართვისათვის
საჭირო ცოდნის, ქცევებისა და დამოკიდებულების ერთობლიობას, რომლებიც მას ეხმარება
არსებული გარემოს, რისკებისა და შესაძლებლობების სწორად შეფასებაში, ინფორმირებული
არჩევანის გაკეთებასა და პასუხისმგებლობაზე დაფუძნებული გადაწყვეტილების მიღებაში,
რაც, საბოლოო ჯამში, ფინანსური კეთილდღეობის მთავარი წინაპირობაა.
საქართველოს
ეროვნული ბანკისა და Child and Youth Finance International–ის (CYFI) მიერ შემუშავებული
პროგრამა "სკოლა–ბანკი" 15 გაკვეთილს
მოიცავს და მიზნად ისახავს VII-IX კლასის მოსწავლეების ფინანსური განათლების დონის
ამაღლებას. პროგრამის ფარგლებში, მოსწავლეები მათთვის გასაგები ენითა და სახალისო აქტივობებით
ეცნობიან ფინანსური განათლების ისეთ საკვანძო თემებს, როგორებიცაა დაზოგვა და ბიუჯეტირება,
საბანკო პროდუქტები, გონივრული სესხება, მომხმარებლის უფლებები და პასუხისმგებლობები,
ფინანსური უსაფრთხოება.
2022 წლის 29 და30
ოქტომბერს გავიარე საქართველოს ეროვნულ ბანკის მიერ ინიცირებული პროექტის ფარგლებში „სკოლა-ბანკი“
მასწავლებელთა გადამზადების ტრენინგი.
მასწავლებელთა ტრენინგზე განხილული იყო ყველა ის თემა და სწავლების აქტიური მეთოდი,
რაც "სკოლა-ბანკის" სახელმძღვანელოშია მოცემული.
ახალგაზრდა თაობის
ფინანსური განათლების ამაღლებაში პედაგოგთა როლი მნიშვნელოვანია, ამიტომ მსურს
ამ ტრენინგზე მიღებული ცოდნა გავუზიარო ჩემს მოსწავლეებს, დავნერგო და განვახორციოლო
პროექტი „სკოლა-ბანკი“ VIII კლასში
და მოსწავლეებს ჩავუტარო 15 გაკვეთილი.
აღნიშნულ საკითხთან დაკავშირებით სკოლის დირექცია მივმართე განცხადებით და თან წარვუდგინე "სკოლა-ბანკი" სამოქმედო გეგმა, რომელშიც გაწერილია თითოეული გაკვეთილის მიზანი, აქტივობები და გამოყენებული რესურსი.
Comments
Post a Comment